Voor de zomervakantie al nadenken over het kerst-/eindejaarsgeschenk? Dat klinkt gek, maar in de realiteit is het heel normaal. Aanvragen van grotere bedrijven en aanbestedingen zijn al in volle gang. De organisaties die de geschenken verzorgen hebben beurzen bezocht, nieuwe ideeën opgedaan en zijn bezig met het samenstellen van pakketten op basis van huidige trends. Een goed moment om nu voorbereidingen voor jullie organisatie te treffen!
KerstpakkettenLees hier meerNationale Waarderingsbon (webshop)Lees hier meerPakketselectieLees hier meerKerstmarktLees hier meer
Soort pakket/geschenk
Om het kerstfeest extra bijzonder te maken kregen medewerkers jaren geleden al een goed gevuld pakket met eten en drinken van hun werkgever. Dit pakket was bedoeld als extraatje om medewerkers een heerlijk kerstfeest te laten beleven met familie en vrienden.
Nog steeds blijft het traditionele kerstpakket, gevuld met diverse fooditems en inmiddels aangevuld met een passend non-food geschenk, erg populair.
Ongeveer 1/3e van de bedrijven kiest nogsteeds voor een traditioneel kerst-/eindejaarspakket!
Het thuiskomen met een gevuld pakket en het uitpakken daarvan behoudt een hoge belevingswaarde.
Tegenwoordig zijn er veel alternatieven op het traditionele pakket, hierdoor kunnen bedrijven eens variëren en medewerkers blijven verrassen. Medewerkers kunnen bijvoorbeeld:
-
Ruim voor de feestdagen een keuze maken uit enkele geschenken welke men in december ontvangt;
-
In een webshop naar wens een keuze maken uit vele geschenken/giftcards;
-
Op een winterse kerstmarkt zelf de geschenken bij elkaar shoppen.
Stap 1: Doelgroep bepalen
Bepaal welke doelgroepen er binnen jullie organisatie werkzaam zijn op basis van leeftijd, verhoudingen man-vrouw en type medewerkers.
Leeftijd
Zijn er veel medewerkers met dezelfde leeftijd binnen de organisatie werkzaam of is er heel veel verschil in leeftijden? Hoe groter het verschil in leeftijden, hoe groter de doelgroep is. Ons advies is om te kiezen voor een concept waarbij de medewerker (deels) zelf zijn/haar geschenk kan kiezen.
Verhouding man-vrouw
De verhouding van mannen en vrouwen binnen een organisatie kan van grote invloed zijn op het concept. Wanneer er zowel mannen als vrouwen in de organisatie werkzaam zijn, kan een concept waarbij de medewerker (deels) zelf zijn/haar geschenk kan kiezen een goede keuze zijn. Hetzelfde pakket voor iedereen is natuurlijk altijd mogelijk, kies dan voor een toegankelijk pakket dat geschikt is voor iedereen.
Elke organisatie kent eigen type mensen en heeft dus ook andere interesses en belangen.
Type medewerkers
Een organisatie met verschillende afdelingen kent ook verschillende type medewerkers. Een afdeling financiën kent andere type personen dan de personen die werkzaam zijn op de bouwplaats. Bepaal dus of binnen de organisatie dezelfde types werkzaam zijn, met dezelfde interesses, verwachtingen en wensen. Dan is hetzelfde pakket/geschenk geschikt, maar bij grote diversiteit is het (deels) zelf een keuze laten maken een beter alternatief.
Externe medewerkers
Als laatste; bepaal of medewerkers die niet in vast dienstverband zijn binnen jullie organisatie, zoals ZZP’ers, stagiaires en gepensioneerden, ook een pakket/geschenk mogen ontvangen. Krijgen zij hetzelfde pakket/geschenk of een passend alternatief?
Stap 2: Budget bepalen
Bepaal welk budget er beschikbaar is per medewerker. Naast het budget voor het pakket/geschenk is er misschien ook nog wel extra budget beschikbaar. Extra budget kan de mogelijkheid geven om een persoonlijk tintje toe te voegen, denk dan aan:
-
Het toevoegen van een persoonlijke kerstkaart aan een pakket;
-
Het versturen van een fysieke uitnodiging bij een online concept
(webshop bijvoorbeeld), met eventueel ook nog de mogelijkheid om een klein geschenk toe te voegen; -
Een combinatie met de kerst-/eindejaarsborrel of -receptie met extra’s, zoals decoratie, catering en entertainment.